"SELAMAT DATANG KEPADA PEMINAT-PEMINAT BLOG POLITIK TANAH AIR. MOHON JOIN BLOG INI KLIK PADA FOLOWWERS, T.KASIH"

Saturday 19 November 2011

Masalah Penduduk Kg. Paya Kongsi Balik Pulau, salah siapa?

Penduduk yang tinggal turun temurun di Kg. Paya Kongsi kini terkejut bila jalan masuknya akan ditutup pemaju perumahan. Itulah akibatnya penduduk menyokong dan mengundi kerajaan Pakatan Rakyat dalam PRU12 yang lalu.
Kerajaan Pakatan Rakyat sudah tidak fikir lagi masalah rakyat. Jika fikirkan masalah rakyat macam mana nak isi tembolok2 pemimpin2 kerajaan negeri yang ada, macam mana nak beri elaun wakil-wakil rakyat kerajaan Pakatan Rakyat, macam mana nak beri bantuan kepada warga emas dan khairat kematian kerana kerajaan PR telah janjikan.
Setiap tahun kerajaan negeri kena beri bonus kepada kakitangan kerajaannya sebab nak lawan dengan kerajaan pusat. Kerajaan Pusat beri bonus RM500 sebaliknya Guan Eng akan beri RM800 seperti tahun lalu. Kerajaan negeri perlu dana untuk memerintah negeri.
Ketika BN memerintah dulu, kita dengar juga ada tanah dibeli oleh pemaju tapi kerajaan BN dulu tidak meluluskan tanah itu dimajukan sebab melibatkan banyak rumah orang kampung. Selain di Paya Kongsi Balik Pulau, masalah itu sama juga seperti di Teluk Kumbar dan juga di Kg. Binjai.
Jika orang ramai tak percaya, cuba lihat sendiri. Datanglah ke Sungai Batu dan Teluk Kumbar dan seterusnya ke Balik Pulau. Negeri Pulau Pinang begitu pesat membangun sejak kerajaan Pakatan Rakyat memerintah. Rumah-rumah mewah dan separuh mewah naik seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Di sana rumah, di sini rumah dan di atas bukit sana pun rumah. Bukan rumah-rumah kos rendah sebaliknya harganya ratusan ribu ringgit. Yang pasti orang Melayu tak boleh beli. Yang pasti bukan Melayu khususnya adik beradik Guan Eng dan Kit Siang, Tony Pua, Tian Chua sahaja yang mampu beli.
Mungkin tak sampai 10 tahun sahaja lagi, orang Melayu di Balik Pulau akan semakin pupus. Itu matlamat kerajaan DAP tapi orang Melayu Balik Pulau sedang lena dibuai dengan janji2 manis pemimpin kerajaan PR. 
Hari ini giliran penduduk Paya Kongsi Balik Pulau. Jalan ditutup sebab jalan itu melalui tanah pemaju. Pemaju tak berani tutup jika tidak dapat kebenaran pemimpin kampung di kawasan situ. Pemaju memang bijak menangani isu jalan kampung seperti ini. Apa pun pemaju atau wakil pemaju biasanya akan 'tangkap' JKKK dulu.  Pemaju akan menaruh kepercayaan kepada JKKK untuk tangani masalah ini. JKKK yang bertanggungjawab akan buat perjumpaan dengan orang kampung terlebih dahulu sebelum memberi 'lampu hijau' kepada pemaju. Jika tiba-tiba sahaja pemaju datang tutup jalan tanpa ada perundingan dengan orang kampung, kita kira itu sesuatu yang pelik tapi benar. 
Kemungkinan besar pemimpin JKKKN (bukan JKKKP) sudah dikorupsikan oleh pemaju. Inilah yang berlaku, rasuah tidak kira siapa. DS Najib menentang amalan rasuah tapi kakitangan awam pula yang melakukan rasuah. Begitu juga di Pulau Pinang, Guan Eng kata kerajaan negerinya tidak rasuah kononnya tapi orang-orangnya juga rasuah maklumlah yang dikatakan manusia semuanya sama sahaja ada nafsu dan ada keinginan. Cuma iman dan takwa yang dapat menghalang perbuatan terkutuk itu. Jangan2 yang tuduh orang rasuah itu lagi teruk lagi perbuatan rasuahnya.
Hari ini rakyat dah celik. Dah sedar gula-gula yang ditaburkan oleh Guan Eng. Rakyat boleh tengok sendiri betapa rakusnya pembangunan naik begitu pesat di kampung2 Melayu. Mangsa pembangunan tak kira siapa. Penyokong2 PAS dan PKR juga jadi mangsa. Tapi dosa yang paling besar akan ditanggung oleh tangan2 yang mengundi calon2 PAS dan PKR di Balik Pulau. Kerana apa? Wakil-wakil rakyat PAS dan PKR telah bersubahat menyokong dasar-dasar  pembangunan negeri Pulau Pinang yang jelas merugikan orang Melayu.
YB Yusmadi lebih bijak, maklumlah beliau seorang loyar. Sekali sekala dia turun padang. Yang meluluskan projek perumahan adalah exco kerajaan negeri DAP merupakan kawan satu pakatan. Bila penduduk protes, dia cepat2 datang jumpa penduduk. Dia janji akan bela nasib orang kampung yang malang.
Dia mengatur perjumpaan dan buatlah sikit demo tunjuk yang dia menyebelahi rakyat kononnya tapi apa yang dia boleh buat. Hanya dapat naikkan sedikit jumlah pampasan.
Jika dia benar2 nak bela nasib orang Melayu di Balik Pulau, dia sepatutnya bercakap dalam Mesyuarat Exco Perumahan Negeri Pulau Pinang. Jika projek sudah diluluskan kemudian jalan ditutup baru turun nak jumpa orang kampung, itu bukan pemimpin orang Melayu namanya. Kesian orang2 kampung terpaksa pindah randah dengan sedikit pampasan.
Jika nak tolong orang Melayu di Balik Pulau bukan seperti itu. Yusmadi sepatutnya menghalang projek perumahan kos mahal itu diluluskan oleh Exco Perumahan. Sepatutnya dia boleh lakukan, kenapa pemimpin Umno dulu boleh. Wakil rakyat Umno dulu seperti DS Dr.Hilmi dan Syed Amer bukan peguam pun tapi kenapa boleh menghalang pembangunan rumah2 kos mewah di kawasan Balik Pulau?  Tapi pemimpin PAS dan PKR buat apa? Projek perumahan kos mewah dan sederhana mewah tetap naik seperti cendawan tumbuh.
Cuba lihat mana rumah-rumah kos rendah atau rumah flat seperti kerajaan BN bina dulu? Rumah2 kos rendah yang ada di Simpang Empat Balik Pulau, Teluk Kumbar, Sungai Batu, Pasir Belanda dan Gertak Sanggul adalah hasil perjuangan UMNO semasa dalam kerajaan BN dahulu. Pada masa itu rakyat tidak nampak budi baik UMNO.
Tapi sekarang rakyat baru sedar. UMNO dihina dan dicaci begitu rupa dengan pelbagai fitnah dan tuduhan yang tidak berasas oleh musuh2 politik seperti PAS, PKR dan DAP. Sebaliknya kerajaan negeri dipuji dan diangkat tinggi melangit, Ketua Menteri kesayangan Melayu diumpamakan Khalifah Umar Abdul Aziz.
Sebaliknya pemimpin Melayu UMNO dicerca. Difitnah tanpa batasan. Dihina tanpa belas kasihan. Umpama yahudi dan nasrani. Maka orang UMNO dikafirkan kerana dek merebut kuasa politik sesama sendiri dari satu bangsa, satu agama dan satu kiblat. Itulah rakusnya politik orang Melayu/Islam pada hari ini.
Rakyat Pulau Pinang khususnya di Balik Pulau patut bangun tanpa kira sebarang ideologi politik. PAS sebenarnya gagal memainkan peranan seperti UMNO dalam kerajaan negeri. Melayu PKR tak perlu cakaplah, lagi teruk. Kenapa semasa BN, UMNO mampu mengekang pembangunan rumah2 mewah naik begitu pesat di Balik Pulau, Teluk Kumbar dan Sungai Batu? Mengapa pula PAS tidak mampu melakukannya? Sebenarnya pemimpin PAS di atas mahu jaga tembolok sendiri, mahu jaga kuasa politik sendiri. Mereka tidak hirau masalah nasib masa depan orang Melayu. Yang mereka mahu lihat, apakah PAS dapat memerintah lagi bersama DAP dalam selepas PRU yang akan datang? Pemimpin PAS dan PKR melayu hanya fikirkan masalah survival politik mereka semata-mata. Paling penting bagi mereka, ceramah politik sana sini, siang dan malam. Jika rakyat masih memilih wakil rakyat calon dari Pakatan Pembangkang (DAP,PAS dan PKR) dalam PRU13 akan datang, kita sangat yakin tak sampai 5 tahun seluruh kampung2 Melayu dalam kawasan Balik Pulau akan lenyap secara perlahan-lahan. Bukti sudah ada di hadapan mata anda sekarang. Gerai2 Melayu yang maju diroboh tapi gerai2 Cina di jalan2 raya dalam bandar dibina hingga jalan2 tertentu terpaksa ditutup untuk memastikan bisnes mereka berjalan lancar.  Kampung2 tradisional Melayu dan India dirobohkan. Fikirlah...

1 comment:

  1. Aku dok paya kongsi.. xdak problem pon.. chaitt.. fitnah xabeh2

    ReplyDelete