"SELAMAT DATANG KEPADA PEMINAT-PEMINAT BLOG POLITIK TANAH AIR. MOHON JOIN BLOG INI KLIK PADA FOLOWWERS, T.KASIH"

Wednesday 16 November 2011

Duit RM100: Kebanyakan Pengetua dan GB sekolah Cina tidak ikut arahan KPM.

JPN Pulau Pinang mesti siasat. Kebanyakan sekolah2 daerah Georgetown tidak mematuhi arahan Kementerian Pelajaran supaya bantuan khas RM100 diberikan kepada ibubapa/waris murid-murid. Sebaliknya sekolah berkenaan mengambil jalan yang paling mudah dengan memberikan wang bantuan itu kepada murid2 sahaja.
Ada ibubapa memaklumkan PP bahawa anaknya balik ke rumah dan menunjukkan wang bantuan RM100 kemudian anaknya beritahu guru anaknya minta ibubapa datang ke sekolah untuk tandatangan. Ada pula ibubapa beritahu bahawa setelah anaknya dibayar RM100 guru anaknya minta turunkan tandatangan.
Difahamkan arahan KPM melalui suatu pekeliling dasar pemberian bantuan khas, wang bantuan khas itu mesti diserahkan kepada ibubapa/waris murid bukan kepada murid. Ibubapa / waris yang akan menandatangani borang akuan penerimaan/penolakan bantuan tersebut.
Persoalannya, apakah pengetua/GB faham tujuan bantuan khas itu diberikan? Atau pengetua/GB sengaja buat-buat tidak tahu kerana mahu mensabotaj usaha kerajaan pusat untuk membantu rakyat. Pihak KPM perlu mengambil perhatian yang serius kerana pengetua/GB telah mengingkari arahan atau pekeliling yang dikeluarkan KPM sendiri. Apakah masalah ini juga memberi maksud bahawa kebanyakan Pengetua/GB sekolah-sekolah Cina tidak menyokong dasar-dasar KPM dan sebaliknya memihak kepada pembangkang. Fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment